Domænenavn – sådan vælger du det helt rigtige

Inden du bare kaster dig over en domæneudbyder og køber det første det bedste domænenavn, du kan komme i tanke om, så slå lige koldt vand i blodet. Dit domænenavn har stor betydning for din digitale (og fysiske) identitet, og derfor er det vigtigt, at du vælger det rette.

Men hvordan gør du det?

Der er mange ting, du skal overveje, og neden for har vi samlet dem alle i en kort guide for at give dig det fulde overblik. Forhåbentlig kan det være præcis den hjælp, du har brug for, når du skal finde et godt domænenavn.

Starter – Dandomain.dk

1-klik installation:  Ja
3 e-mailadresser
Dansk support på e-mail
Dansk support på telefon
1 GB hukommelse
10 GB serverplads
Læs mere
Pris pr. måned
12,90,-

Basic Suite - simply.com

1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
Læs mere
Pris pr. måned
DKK 9,50

Wannafind Webhotel

1-klik installation:  Ja
3 e-mailadresser
Dansk support på e-mail
Dansk support på telefon
10 GB serverplads
1 GB hukommelse
Læs mere
Pris pr. måned
12,90,-

Start-Up – Smartweb.dk

Godkendt af e-mærket
Google Shopping
PriceRunner mfl.
Fri support på dansk
Webshop inkl. website & blog
Let’s Encrypt SSL
OnPay betalingsmodul
Facebook Shopping
Flytning af din webshop
Hosting & opdateringer
Importmodul
Læs mere
Pris pr. måned
189,00,-

Starter – Scannet.dk

1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Dansk support Telefonsupport: 7:00-19:00
25 GB serverplads
25 GB serverplads
Læs mere
Pris pr. måned
DKK 99,00

6 tips til et godt domænenavn

Som nævnt betyder dit valg af domæne meget for dit brand. Bygger du en virksomhed omkring et domænenavn, du senere fortryder, er det naturligvis forholdsvis enkelt at skifte det rent praktisk; men du kommer sandsynligvis til at miste både besøgende samt en masse goodwill hos blandt andet Google.

Der er altså god grund til at tænke dig godt om, inden du køber et domænenavn, og nogle af de ting, du blandt andet kan overveje, er følgende:

  • Firmanavn = domænenavn
  • Domænenavnets længde
  • Beskrivende eller unikt
  • Bindestreg – ja eller nej
  • Æ, ø og å i domænenavne
  • Domæneendelse

Vi dykker ned i emnerne enkeltvis neden for, så læs med og bliv lidt klogere på, hvordan du bedst vælger dit domænenavn.

 

Firmanavn = domænenavn

Har du allerede en virksomhed, er det en god idé, hvis dit domænenavn bliver det samme som firmanavnet. Ganske enkelt fordi langt de fleste brugere tænker på dit firmanavn og taster det ind i browseren, når de skal finde dig.

Har du endnu ikke stablet din virksomhed på benene, og har du ikke lagt dig fast på et navn endnu, anbefaler vi altid, at du kontrollerer mulighederne for at få matchende domæne, inden du beslutter dig. Mange .dk og .com domæner er allerede optaget, og derfor kræver det stor kreativitet at finde det rigtige firma- og domænenavn.

 

Domænenavnets længde

Selvom det kan være svært at finde et godt og kort domænenavn, der stadig er ledigt, er længden værd at have med i baghovedet. Et meget langt domænenavn kan ikke bare være svært at huske, det tager også lang tid at skrive, og der er større risiko for, at brugeren staver forkert.

Et kort domænenavn er altså at foretrække. Der findes ikke nogen specifikke krav til, hvor kort det skal være, men som tommelfingerregel siger vi under 20 tegn.

 

Beskrivende eller unikt

Som udgangspunkt har du to muligheder, når du skal finde navnet til dit domæne; du kan vælge et beskrivende navn eller et unikt navn. Hvad der giver mest mening for dig, afhænger af dit koncept.

Et beskrivende og kort domænenavn kunne eksempelvis være cykler.dk. Her er brugeren på ingen måde i tvivl om, hvad der er at finde på din hjemmeside – det må helt klart være noget med cykler.

Et unikt domænenavn beskriver ikke på samme måde, hvad din hjemmeside byder på, eller hvad din virksomheder handler med. Det kan eksempelvis være perthomsen.dk ­– nuvel, brugerne er nok klar over, at du hedder Per Thomsen, men det er ikke tydeligt, om du er blikkenslager, fotograf eller bare driver en personlig blog.

Om du skal vælge det ene eller det andet, afhænger af, hvad du gerne vil sige med dit domænenavn. Vil du gerne brande virksomhedens unikke navn, eller vil du gerne gøre det let for brugeren – og Google – at finde ud af, hvad der foregår på din side?

 

Bindestreg – ja eller nej

Som sagt er der rigtig mange gode domænenavne med endelserne .dk og .com, der allerede er taget. Derfor er det fristende at flette en lille bindestreg ind i navnet og på den måde komme i nærheden af det navn, man drømmer om.

Men vores klare anbefaling er, at du holder dig fra bindestreger – af to årsager:

  • De færreste kan huske, at der er en bindestreg i domænenavnet.
  • Hvis brugeren glemmer at indtaste bindestregen, ender de måske hos din konkurrent.

Har du hørt, at det er en fordel for din søgemaskineoptimering, at der er bindestreg i dit navn? Sådan var det engang, men det er det ikke længere, så det er ikke noget, du behøver at spekulere mere over.

 

Æ, ø og å i domænenavne

Der er ikke længere nogle tekniske problemer forbundet med at have et domænenavn, der indeholder æ, ø eller å – i hvert fald ikke i forhold til selve hjemmesiden. Til gengæld tilbyder webhotellerne ikke mailadresse, der indeholder de tre bogstaver, og derfor kommer du til kort på den front.

Vi anbefaler derfor, at du vælger ae, oe eller aa i stedet. Vil du gerne sikre dig, at der ikke er andre, som køber samme domænenavn bare med æ, ø eller å, så kan du købe dem begge og sætte den ene op med en henvisning til dit primære domæne (redirect 301).

 

Domæneendelse

De fleste danske hjemmesider ender på .dk, hvis de udelukkende henvender sig til danskere, mens internationale hjemmeside som regel ender på .com.

Men er det de to eneste muligheder?

Nej. Din domæneendelse (også kendt som Top Level Domain eller TLD) kan i dag ende på mange forskellige ting. Typisk er den knyttet op til det land, du driver forretning i, men fordi det bliver sværere og sværere at få fat i et godt og kort domænenavn, er der kommet nye TLD’er til – fx:

  • .bike
  • .clothing
  • .menu
  • .gallery
  • .construction
  • .kitchen
  • .tips
  • … og mange flere.

Listen er næsten utømmelig på engelsk, og hvis du ønsker at bygge dit brand op omkring selve domænenavnet, så kan du med fordel overveje, om du skal have en mere beskrivende domæneendelse.

SEO-mæssigt har endelsen på dit domæne ikke en betydning, men det kan have indflydelse på, hvor mange der klikker sig videre til din side. Det skyldes, at mange danskere helst vil klikke på et .dk-domæne, fordi de stadig har størst tiltro hertil – men mon ikke det ændrer sig, efterhånden som de nye TLD’er begynder at vinde indpas hos både store og små virksomheder samt private bloggere?

Der findes ikke 
dumme spørgsmål

Kontakt os

    Om os

    Hos ledigedomæner.dk er det vores mål at hjælpe danskerne til at blive klogere på domæner. Det er en teknisk verden, langt de færreste kender til, og det kan være svært at finde hoved og hale i den. Hvad er op, og hvad er ned?

    (c) 2021