Domæner – en guide fra A til Å

Drømmer du om at blive synlig i den digitale verden ved enten at have en hjemmeside, en webshop eller en personlig blog? Din rejse på internettet starter med et domæne, og valget af domæne er afgørende for din succes. Måske ikke hundrede procent afgørende, men det spiller i hvert fald en rolle.

Men hvis du er helt ny med det tekniske vedrørende internettet, kodning, PHP, DNS og alskens andre ting, så har du måske heller ikke helt hånd i hanke med domæner. Eller måske har du. Uanset hvad så dykker vi ned i alle domænedetaljerne neden for, så læs med og find inspiration til at vælge det helt rigtige domænenavn.

Starter – Dandomain.dk

1-klik installation:  Ja
3 e-mailadresser
Dansk support på e-mail
Dansk support på telefon
1 GB hukommelse
10 GB serverplads
Læs mere
Pris pr. måned
12,90,-

Basic Suite - simply.com

1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Trustpilot:  4,8 ud af 5,0
Support:  E-mail
Læs mere
Pris pr. måned
DKK 9,50

Wannafind Webhotel

1-klik installation:  Ja
3 e-mailadresser
Dansk support på e-mail
Dansk support på telefon
10 GB serverplads
1 GB hukommelse
Læs mere
Pris pr. måned
12,90,-

Start-Up – Smartweb.dk

Godkendt af e-mærket
Google Shopping
PriceRunner mfl.
Fri support på dansk
Webshop inkl. website & blog
Let’s Encrypt SSL
OnPay betalingsmodul
Facebook Shopping
Flytning af din webshop
Hosting & opdateringer
Importmodul
Læs mere
Pris pr. måned
189,00,-

Starter – Scannet.dk

1-klik installation:  Ja
E-mail:  Ubegrænset
Dansk support Telefonsupport: 7:00-19:00
25 GB serverplads
25 GB serverplads
Læs mere
Pris pr. måned
DKK 99,00

Hvad er et domæne?

Det er altid nemmest, hvis man starter med begyndelsen, så allerførst skal vi have klarlagt, hvad et domæne er.

Kort sagt er et domæne dit digitale navn udadtil. Det er det navn, brugerne skriver i deres browser, når de vil besøge din hjemmeside, og det er som udgangspunkt også det navn, kunder og samarbejdspartnere genkender dig på. Det betyder i sagens natur, at der gerne skal være sammenhæng mellem dit virksomhedsnavn og dit domænenavn.

Årsagen til  at du skal have et domænenavn, er selvfølgelig, at folk skal kunne finde dig på internettet. Det er den nemme forklaring, som alle kan forstå. Den lidt mere tekniske forklaring er, at hjemmesider generelt er knyttet op på en IP-adresse (et webhotel) – altså en server. IP-adressen består af en talkode med en del punktummer, der er mere eller mindre umulig at lære udenad for almindelige mennesker – og derfor opstod idéen med korte, enkle domænenavne.

I dag kan det være svært at finde et godt klingende domænenavn, men det er bestemt ikke umuligt. Neden for undersøger vi, hvordan du vælger det helt rigtig domæne navn, og hvis du går i stå, har vi et par tips til at komme videre længere nede på siden.

 

Domænenavn – hvordan vælger du det rigtige?

Du har måske en idé om, hvad du gerne vil have, dit domænenavn skal være. Måske har du endda allerede lavet et domæne tjek hos en af de mange udbydere. Men inden du kaster dig ud i et køb, er vi fristet til at spørge, om du har overvejet mulighederne og taget højde for de ting, der kan give dig en fordel?

Hvis ikke kan vi anbefale dig at læse med neden for. Vi har nemlig udarbejdet en kort liste med de vigtigste ting for dig, der skal vælge domænenavn inden for nærmeste fremtid.

 

5 tips til at vælge domæne navn

Som nævnt i begyndelsen så betyder valget af domænenavn meget for din kommende succes på internettet, og derfor bør du vælge med omhu. Selvfølgelig kan du bare købe et nyt domæne, hvis du fortryder efter nogle år, men det er ikke altid en god idé. Skifter du domæne, mister du alle de fordele, du gennem tiden har opbygget i forhold til Google, og dermed skal du starte helt forfra med at kravle til tops på søgelisterne.

Der er altså god grund til at tænke dig om en ekstra gang, og du kan blandt andet overveje:

  • længden på dit domænenavn
  • om bindestreger er en god idé
  • om æ, ø og å er en god idé
  • hvilken endelse der er bedst
  • om domænet er ledigt.

Vi tager et kig på hvert enkelt emne, så du kan få et overblik og forhåbentlig træffe det helt rigtige valg af domænenavn.

 

#1: Hold navnet kort

Drømmer du om at lave en rejseblog, overvejer du måske, om den skal hedde www.rejsogoplevverdenhverenestedag.dk. Det lyder godt, det er nogenlunde let at huske – alligevel er det ikke ultimativt den bedste løsning. Simpelthen fordi navnet er for langt.

Hvis du vil have succes med dit domænenavn, skal det være kort og ligge godt i munden. Som udgangspunkt siger vi maksimalt 20 tegn, men allerhelst bare så kort som muligt. www.rejsogoplev.dk er klart at foretrække over førnævnte – af flere årsager:

  • et kort navn er lettere at huske.
  • risikoen for at stave forkert er mindre.

Længden er ikke altafgørende, men overvej alligevel, om du kan finde et kortere alternativ, hvis du i øjeblikket overvejer noget meget langt.

 

#2: Drop bindestregen

Nu er det sådan, at langt de fleste gode korte .dk-domænenavne allerede er taget. Det gælder også www.rejsogoplev.dk. I den forbindelse er det fristende at tilføje en bindestreg eller to, så man kan holde fast i sin første idé. Altså www.rejs-og-oplev.dk.

Det er dog ikke noget, vi anbefaler. Vi forstår godt, at du har forelsket dig i et navn, men der er flere grunde til, at bindestreger ikke er en god idé.

For det første – hvis brugeren glemmer, at der er bindestreg i netop dit domænenavn, så ender vedkommende hos din konkurrent. Og hvem ved; måske finder han eller hun løsningen der i stedet for hos dig.

For det andet – det er super irriterende for dig, at du – hver gang du skal give din webadresse ud eller sige din mailadresse – at du skal huske at nævne de to bindestreger. Det ødelægger momentum.

Kort og godt: Drop bindestregerne og find et alternativ.

 

#3: Undlad æ, ø og å

I Danmark er vi jo de heldige ejere af både æ, ø og å i vores alfabet, og i løbet af de seneste år er det blevet muligt at købe domænenavne, hvor bogstaverne indgår. I princippet gør det ikke noget, hvis du udelukkende henvender dig til danskere.

Men alligevel. Du kommer til at løbe ind problemer med din mailadresse, der vil blive med ae, oe eller aa, fordi webhotellerne ikke tilbyder æ, ø og å i mailadresser. Samtidig afskærer du muligheden for udenlandske besøgende, og sidst men ikke mindst begrænser du dit potentiale for udenlandske links – noget der vil være rigtig godt for din søgemaskineoptimering.

 

#4: Overvej endelsen

Har du læst med indtil nu, er du muligvis lidt frustreret over alle de ting, du ikke må, når du skal vælge det rigtige domænenavn. Det indskrænker dine muligheder for at finde et godt navn til forretningen, og det er naturligvis irriterende.

Heldigvis er der håb forude. Nok er mange .dk og .com-endelser allerede optaget, men der er andre muligheder. Og de bliver bedre og bedre, som tiden den går.

Det skyldes, at der i dag findes mange forskellige domæneendelser, som ikke er knyttet op på et bestemt land, men som i stedet beskriver, hvad du eller din virksomhed arbejder med. For eksempel kan din hjemmeside ende på:

  • .bike
  • .ninja
  • .menu
  • .tips
  • .clothing
  • .shop
  • … og mange flere

Mulighederne synes nærmest uendelige, og du kan bruge en af de mange søgeværktøjer til at undersøge, hvilke endelser dit domænenavn kan få.

 

#5: Er domænet ledigt?

Punkt nummer 5 samler op de fire foregående punkter. Du kan nemlig være nok så kreativ med dine ønsker til et domænenavn, men hvis det ikke er ledigt, er der ikke så meget at gøre.

Undgå derfor at blive alt for glad for et navn, inden du har undersøgt, om det overhovedet er muligt at købe det.

Mangler du et sted at gøre det? Du kan starte med at tjekke de udbydere, vi anbefaler, og alternativt kan du blot skrive ”tjek domæne” i Googles søgefelt, så bliver du tilbudt søgeværktøjer fra alskens sider.

Vi anbefaler blandt andet:

  • ScanNet
  • Wannafind
  • DanDomain
  • com

Hvilken udbyder du skal vælge, afhænger af, hvilken form for webhotel du har brug for. Leder du efter en dedikeret server, cloud server eller shared hosting? Du bør nemlig købe domæne og webhotel samme sted, hvis det er muligt.

 

Domænenavn – tjek: Sådan gør du

Vi har allerede været omkring det, men vi tager den lige én gang til for Prins Knud. Når du skal tjekke, om dit domænenavn er ledigt, skal du finde en domæneregistrator og indtaste dit ønskede domænenavn i domænetesteren.

Er domænet ledigt, kan du købe det.

Er det ikke ledigt, må du finde et andet. Men. Hvis du vælger en af de populære domæneregistratorer som DanDomain eller Simply.com, får du serveret de muligheder, der stadig er ledige; du kunne ikke købe keramik.dk, men hvis keramik.ninja er fri, er det måske dét, du skal hedde i stedet?

Tjek domæne kan du gøre hos de fleste domæneregistratorer, men hvem skal du vælge? Vi har naturligvis vores favoritter – dem har du lige fået oven for – men lad os forklare lidt nærmere, hvad en domæneregistrator egentlig er.

 

Find domæne hos de danske domæneregistratorer

Umiddelbart lyder det til, at man køber sit domæne hos et webhotel, og så ejer man det. Men det er faktisk ganske langt fra sandheden. I virkeligheden lejer du dit domæne, og det skal fornyes hvert år, hvis du vil beholde rettighederne til det – og det er slet ikke webhotellet, der administrerer domænenavnene.

Det gør derimod DK-Hostmaster; repræsentanten for alle .dk endelser.

Men hvorfor skal du så igennem et webhotel for at få fat i et domænenavn? Tjah. Det skal du bare. Webhotellerne – eller domæneregistratorerne som de også hedder – administrerer alt det praktiske og sørger for, at domænet peger ind på dit webhotel. Men i praksis er det DK-Hostmaster, du lejer det af, og afhængig af dit webhotel kan det også være DK-Hostmaster, du modtager din faktura fra.

Med det på plads er spørgsmålet, om du skal købe (eller leje) dit domænenavn gennem en dansk domæneadministrator eller en udenlandsk – begge dele er nemlig muligt.

For os er svaret enkelt; du skal vælge en dansk udbyder. For det første er det den billigste løsning, hvis du vil have et .dk-domæne, og for det andet anbefaler vi altid, at du køber domæne og webhotel samme sted – og vi anbefaler udelukkende danske webhoteller.

Altså: Køb dansk – det er lettest (og indimellem også billigst).

 

Billigt domæne: Hvad er prisen for billige domæner?

Der findes et have af virksomheder, som tilbyder registrering af domæner, og der findes cirka ligeså mange forskellige priser. Det er altså ikke så let at give et komplet billede af prisniveauet, men vi vil alligevel gerne give det et skud.

Ønsker du at købe et .dk domæne, er det som regel ganske billigt. Standardprisen er helt ned til 50 kr. i oprettelse hos nogle udbydere – når der er tilbud, har vi endda set en pris på sølle 29 kr.

Det er billigt, synes vi.

Men som sagt kan priserne svinge, og nogle domæneregistratorer tager helt op til 160 kr. for at oprette dit domæne. Man kan jo spørge sig selv, om det kan betale sig at bruge så mange penge, når man kan få et domæne til en tredjedel af prisen, og nej – det synes vi faktisk ikke, det kan.

 

Køb domæne – men hvor er det billigst?

Nu er det jo ikke altid prisen, der er det vigtigste parameter, når vi skal træffe en beslutning. Det gælder også, når det kommer til domæner. Og så alligevel. Vi har lige sagt, at der ikke er nogen grund til at betale mere end højest nødvendigt, og det står vi fast ved.

Er du på jagt efter et godt sted at købe et billigt domæne, kan vi anbefale Simply.com. Her får du både billige .dk-domæner, men også skarpe priser på de internationale endelser som .com og .net.

Når det er sagt, så er Simply.com, der kun tilbyder shared hosting, ikke altid det rigtige valg. Har du eksempelvis brug for en cloud server eller VPS, så er DanDomain et godt bud, og hvis du desuden har brug for hjælp til at bygge og vedligeholde din hjemmeside eller webshop, så er Wannafind og ScanNet de perfekte partnere.

Hos sidstnævnte – ScanNet – er prisen højere end hos de andre udbydere, men her er der også tale om en helt anden kaliber af serverløsninger og kundesupport, og det koster jo alt andet lige.

 

Domæne priser – er der andre udgifter forbundet med domæne køb?

Når vi taler om prisen på et domæne, så er der i virkeligheden to priser. Den årlige afgift til DK-Hostmaster på – i skrivende stund – 45 kr. og oprettelsesgebyret til domæneregistratoren.

Når du først har betalt oprettelse, er den eneste udgift den til DK-Hostmaster – altså et årligt beløb for at beholde rettighederne til dit domæne.

Derudover skal du betale for et webhotel, hvis du gerne vil have en hjemmeside. Skal du kun bruge domænet til at kreere en professionel mailadresse, har du ikke brug for et webhotel, men vil du have en synlig hjemmeside, webshop eller blog, så kommer du ikke uden om webhotellet – og det koster naturligvis lidt.

Priserne på webhotel svinger igen fra udbyder til udbyder, og det skyldes, at der ofte er tale om forskellige løsninger – du kan nemlig vælge mellem:

  • shared hosting
  • cloud server (VPS)
  • dedikeret server

Mens shared hosting er den billigste løsning, hvor du deler serverpladsen med andre hjemmesider, er den dedikerede server den dyreste løsning. Her får du til gengæld også rådighed over din helt egen server, der står placeret i sikre lokaler hos udbyderen.

Hvis vi skal give et overslag over de priser, der er forbundet med selve webhotellet, så varierer de fra 37,50 kr./måned for den billigste pakke hos Simply.com og helt op til 3.700 kr./måned for den dyreste løsning hos ScanNet – så ja, det afhænger helt og holdent af dine behov.

Skal du ”bare” have en almindelig firmahjemmeside, en mindre webshop eller en personlig blog, kan du sagtens nøjes med den lille pakke hos Simply.com. Det er de helt store, tunge erhvervssider med stort fokus på sikkerhed, der har brug for den dyre løsning.

 

Køb domænenavn ved et dansk webhotel

Der findes ikke bare et væld af webhoteller i Danmark, der findes også et hav af dem i udlandet. Det gør det naturligvis svært for dig at vælge, men spørger du os, kan du i hvert fald hurtigt sortere en stor del fra – vi anbefaler nemlig udelukkende danske webhoteller.

Og fordi vi foreslår, at du køber domæne og webhotel samme sted, anbefaler vi altså også, at du køber dit domæne hos en dansk udbyder.

Der er mange grunde til, at et dansk webhotel er at foretrække. Først og fremmest påvirker servernes placering dine søgemaskineresultater og hjemmesidens loadhastighed, og derudover får du dansk support hos de danske udbydere – og dét er en ting, vi ved, de fleste sætter pris på.

 

 

Ledige domæner: Har du svært ved at finde et ledigt domæne, du kan lide?

Dit domænenavn bliver uløseligt forbundet med din hjemmeside og din virksomhed fremover, og derfor er det alfa og omega, at du finder et, der fortæller den rigtige historie. Men det er ikke nok – dit domænenavn skal også være et, du kan lide; du skal trods alt skrive det, hver gang du skal ind på din hjemmeside. Det bliver synonymt med dit navn. Dit domænenavn bliver nærmest en forlængelse af dig.

Så ja, det er utrolig vigtigt, at du vælger rigtigt første gang.

Men hvad gør du, hvis du har tømt hjernen for idéer, og der ikke var nogen af de foretrukne domæner, der var ledige? Det kan være svært, men hvis du læser med her, vil vi forsøge at give dig nogle tips til, hvordan du kommer videre. Vores håb er, at du finder et godt domænenavn, du kan være glad for både nu og i fremtiden.

Der er fire ting, vi gerne vil slå et slag for – nemlig at du:

  • undgår at låse dig fast
  • holder dig til to stavelser
  • tjekker domænets ejer
  • finder inspiration.

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men neden for guider vi dig igennem de fire punkter, så du ved, hvor du skal starte og slutte.

 

#1: Undgå at låse dig fast

Det kan være svært – ja, nærmest umuligt – at finde et godt domænenavn, hvis du allerede har forelsket dig i et, du ikke kan slippe igen. Sidder drømmenavnet fast på din hjerne, vil du synes, at alt andet er dårligt.

Du er derfor nødt til at lade de navne gå, der ikke er ledige på hverken den ene eller den anden måde. Kill your darlings. Det er svært, men det er nødvendigt, hvis du skal finde et alternativ.

Derudover er det vigtigt, at du ikke låser selve din forretning fast ved at vælge et navn, der gør det umuligt at vækste eller udvide sortimentet. Vil du gerne starte en webshop, der sælger golfbolde, giver det i begyndelsen måske meget god mening at hedde www.billigegolfbolde.dk – men hvad gør du så den dag, du har råd til at investere i dyrere golfbolde? Og hvad nu hvis du gerne vil udvide sortimentet til også at indeholde golfudstyr? Måske endda nogle af de lidt dyrere mærker? Det hænger ikke særligt godt sammen med navnet ”billige golfbolde”.

Du kan altså med fordel tænke et godt stykke ud i fremtiden og være opmærksom på, om du kommer til at låse dig selv fast til et bestemt emne eller niche på en uhensigtsmæssig måde.

 

#2: Hold dig til to stavelser

Dette tip er ikke som sådan endegyldigt, men det kan være godt for dig, der er kørt fast i din brainstorm. De bedste domænenavne er dem, der er lette at huske og nemme at skrive – altså korte, mundrette navne.

Derfor: Giv dig selv et benspænd, og beslut dig for, at dit navn kun må indeholde to stavelser. Indimellem kan alt for frie rammer gøre det umuligt at få idéer, så hvis du sætter regler op for dig selv, vil du opdage, at kreativiteten igen slår sig løs.

 

#3: Tjek domænets ejer

Har du fundet lige præcis dét domænenavn, der er det helt rigtige for dig, men er det optaget? Og kan du ikke slippe det, som vi anbefaler i punkt 1? Så er der kun én ting at gøre; du skal slå domænet op.

Domænet kan du slå op på en såkaldt who is server, eller du kan bruge DK-Hostmaster, hvis der er tale om et .dk-domæne. Med kontaktoplysningerne på plads er det et spørgsmål om at gribe røret eller gå til tasterne og spørge ejeren, om du må købe det.

Er vedkommende ikke interesseret i at sælge, kan du skrive dig op på en venteliste, så du står først i køen til at købe domænet den dag, det bliver ledigt.

 

#4: Find inspiration

Der er forskellige værktøjer, man kan bruge, når man er idéforladt, og tankerne kører i ring. Dem kan du finde ved at slå ”idégenerering” op på Google – alternativt kan du jo spørge venner og bekendte, om de vil hjælpe dig med at brainstorme. Flere hoveder tænker som regel bedre end ét.

Hvis det ikke er nok, kan du bruge en såkaldt domænegenerator. Der findes både danske og engelske – de engelske er dog bedst udviklet, og her kan du få mange gode idéer (selvom de ikke er på dansk), som du måske kan bruge til at komme videre i jagten på det rette domænenavn.

 

.dk domæne – ikke nødvendigvis den rette løsning

Vi ved det godt. Vi har selv sagt det mange gange. Du tænker det igen og igen. Det er mere eller mindre umuligt at finde et rigtig godt .dk domæne.

Men spørgsmålet er, om dit navn nødvendigvis skal ende på .dk?

Tidligere havde man en idé om, at domæneendelsen – også kaldet Top Level Domain – havde en indflydelse på søgemaskineoptimering, men sådan er det ikke længere. Måske påvirker endelsen stadig slutbrugeren, da mange danskere foretrækker hjemmesider, der ender på .dk. Vi spår dog, at det er en æra, der snart er slut. Det sætter alle de nye domæneendelser ganske enkelt en stopper for.

Men hvis ikke et .dk domæne – hvad så?

Det tager vi et kig på neden for, men først skal vi lige have helt styr på, hvad et domæne består af. Det er nemlig essentielt, hvis du vil have overblik over dine muligheder.

Et domæne består af tre ting:

  • Subdomain (www.)
  • Second Level Domain (ledigedomæner)
  • Top Level Domain (.dk)

Når vi taler om domænenavne, så er det naturligvis Second Level Domain (SLD), vi taler om. Det er selve navnet – det navn der repræsenterer din hjemmeside og din virksomhed eller blog. Men i denne omgang er det ikke navnet, vi har fokus på. Vi skal i stedet kigge på endelserne – altså Top Level Domain (TLD).

Domæneendelserne kan inddeles i to kategorier:

  • Generic Top Level Domain (gTLD)
  • Country Code Top Level Domain (ccTLD).

 

Generic Top Level Domain vs. Country Code Top Level Domain

De første domæneendelser der så dagens lys, var gTLD’er. I starten var der 7 forskellige at vælge imellem, og de var alle sammen skabt til helt konkrete formål.

Eksempler på gTLD:

  • .com – til kommercielle hjemmesider
  • .org – til organisationers hjemmesider
  • .info – til informative hjemmesider.

Derudover udviklede man en række landespecifikke domæneendelser, der blev kendt som ccTLD. Disse endelser skulle give den besøgende en klar forståelse for, hvor i verden hjemmesiden (og dermed virksomheden) hørte til.

Selvom .com ikke er en ccTLD, så er det alligevel den mest populære i verden. Eller måske netop derfor. Mere end 50% af alle hjemmesider slutter på .com, så du er ikke helt på afveje, hvis du også drømmer om det. Det næstmest populære er det pågældende lands ccTLD – altså .dk i Danmark og .se i Sverige.

Eksempler på ccTLD:

  • .dk
  • .de
  • .it

Du startede måske din domænerejse med at drømme om et .dk eller et .com-domæne, men nu har du fundet ud af, at det er en urealistisk drøm, fordi de gode navne er taget. Heldigvis er der en tredje løsning; en af de nyere TLD’er.

 

Lad din branche bestemme dit domæne

Okay. Så der er nye TLD’er, der har set dagens lys, men hvad er det for nogle, tænker du måske. Og hvor end vi gerne ville, så kan vi ikke remse dem alle sammen op her – der er ganske enkelt for mange. Men vi kan give dig en forsmag, og så kan du selv slå resten op hos din (eller en af vores) foretrukne domæneregistrator.

De nye endelser har intet med lande at gøre. De har nærmere fokus på brancher, og de lyder eksempelvis sådan her:

  • .bike
  • .shop
  • .music
  • .blue
  • .ninja
  • … og mange flere.

Hvis du finder den fulde liste, vil du opdage, at den nærmest er uendelig lang, og der er helt klart potentiale for at finde noget rigtig godt. Også selvom det som udgangspunkt er en dansk hjemmeside, du ønsker at bygge.

 

Søg domæne: Domænetest kan hjælpe dig

Et lille tip til dig har grebet muligheden for at lege med domæneendelserne. Selvom www.farve.dk er taget, kan du sagtens bruge en domænetest til at slå det op. Den vil naturligvis påpege, at domænet er optaget, men hvis du vælger eksempelvis søgeværktøjet hos Simply.com eller DanDomian, så får du vist alle dine andre muligheder – det kan jo være at farve.ninja er fri. Eller farve.shop. Eller noget helt tredje, der tydeliggør præcis, hvad du arbejder med.

 

Domæneregistrering – vejen til digital succes

Der findes flere millioner hjemmesider på verdensplan, så der er kamp om de besøgende. Om end vi også er mange, der bruger internettet på daglig basis. Den store konkurrence betyder, at det er vigtigt at skille sig ud – og det gør du først og fremmest ved at have en unikt domænenavn, der er let at huske.

Vil du øge chancerne for, at dine konkurrenter eller andre virksomheder inden for samme branche ikke køber et domænenavn, der minder om dit, så kan du overveje, om du skal købe flere forskellige domæner. Det kan være .se, .no og .de, hvis du også har kunder i de nordiske lande – eller det kan være forskellige navne- og produktrelaterede domæner.

Det koster naturligvis 45 kr. om året per domæne, du ejer, men hvis du ikke har tænkt dig at bygge hjemmesider på de respektive ekstradomæner, så behøver du ikke et webhotel. Det gør jo alt andet lige prisen noget nemmere at forholde sig til, også selvom du køber 5, 7 eller 10 relaterede domænenavne.

 

Ledig domæne – husk at vælge den rigtige udbyder

Var du lidt hurtig, da du skulle finde en domænetest, og tog du bare den første den bedste? Det betyder ingenting, så længe du bare idégenerer og surfer rundt blandt dine muligheder. Men du skal være opmærksom på, at du ikke lader dig lokke af ”Køb nu”-knappen, så du kommer til at smide dit domæne i kurven og købe det i bare glæde over, at det var ledigt – for det er ikke sikkert, at du er landet hos den rigtige udbyder.

Den rigtige udbyder, tænker du – er det ikke lige meget, hvor du køber dit domæne?

Nej, det er det ikke. Ikke hvis du spørger os – og vi har vist endda sagt det et par gange allerede. Det ændrer nu ikke ved noget; der er stor forskel på de enkelte domæneudbydere, og selvom det kun er ganske få kroner, der er i forskel på priserne på oprettelse af domæne, så er det nogle helt andre priser, der adskiller det billigste webhotel fra det dyreste.

Og hvis du har læst med hele vejen, så ved du, at vi anbefaler, at du køber dit domæne og dit webhotel samme sted.

Er uheldet alligevel ude, og er du kommet til at købe et domæne hos en udbyder, du ikke ønsker at bruge som webhotel? Du skal ikke fortvivle. Hos langt de fleste webhoteller er det muligt at flytte domænet – endda ofte uden gebyr. Og hvis du i virkeligheden er glad nok for at have domænet, hvor du har det, så kan du også nøjes med bare at pege det over på dit nye webhotel.

 

Køb af domæne. Eller vent – leje af domæne

Afslutningsvis – i hvert fald som afslutning på hele emnet omkring registrering af domæne – så er der en lille ting, vi gerne vil sige. Det er egentlig ligeså meget til os selv, som det er til dig. Og det er måske lidt nørdet. Men alligevel.

Vi bruger gerne ordet ”køb” i kombination med domæne. Altså køb af domæne. Køb domæne. Domæne køb. Og videre i den dur. Det skøre er, at det slet ikke er muligt at købe et domæne – man kan kun leje det. Det skal endda fornyes hvert eneste år, hvis du vil bibeholde rettighederne over det.

Og apropos fornyelse. Det ville være noget så ærgerligt, hvis du glemte at forny dit domænenavn, så det blev sat til salg på det åbne marked igen. Hele din hjemmeside vil forsvinde, og hvis der er en anden, der er hurtig til at købe ”dit” domæne – ja, så er der ikke noget at gøre. Derfor anbefaler vi altid, at du vælger et webhotel og en domæneregistrator, der tilbyder automatisk fornyelse. Så er du på den sikre side.

 

Domæner og SEO – hvordan hænger det sammen?

Nå. Overskriften indikerer jo, at der rent faktisk er en sammenhæng mellem valget af domæne og søgemaskineoptimering, men er der overhovedet det?

Svaret er både og.

Hvis du har læst med indtil nu, så ved du, at dit valg af domæne har en væsentlig betydning for brugervenligheden på din hjemmeside. Samtidig kan domænenavnet påvirke antallet af besøgende på dit site forstået på den måde, at hvis du har valgt et navn, der er for svært at huske eller stave, så risikerer du, at de besøgende vælger en af dine konkurrenter i stedet – eller ganske enkelt lander der, fordi de stavede dit navn forkert.

Ovenstående har ikke en direkte forbindelse til SEO, men så alligevel. Brugervenlighed og antallet af besøgende – og ikke mindst hvor længe de besøgende bliver på din side – er nogle af de parametre, Google vurderer på, så derfor påvirker de naturligvis din placering i søgefeltet i højere eller mindre grad.

Men det er ikke dét, vi skal kigge på i dette afsnit. Vi skal derimod undersøge, om der er specifikke ting ved dit domænenavn, der kan påvirke din søgemaskineoptimering. Og det er der – de har ikke så stor betydning som tidligere, men du bør alligevel have dem in mente, når du vælger.

Det drejer sig om tre ting:

  • Nøgleord i domænenavnet
  • Navnerelaterede domæner
  • Æ, ø og å i domænenavnet.

Neden for dykker vi ned i de respektive emner for at give dit et godt grundlag at træffe en beslutning på. Indflydelsen på din SEO er naturligvis ikke den afgørende faktor for valget, ligesom prisen ikke er det. Men kombinationen af alle de elementer, vi har talt om her på siden, er dét der tilsammen udgør et godt domænenavn.

 

Hvor vigtigt er det med nøgleord i domænenavnet?

Hvis du har sat dig bare en lille smule ind i søgemaskineoptimering, så ved du, at nøgleord – eller keywords som de hedder på engelsk – er en essentiel del. Det er noget, Googlebotterne i den grad kigger efter.

Spørgsmålet er bare, om det er vigtigt, at dit nøgleord er en del af dit domænenavn?

Svaret er ikke helt så klart, som det var tidligere. I gamle dage betød det noget. Det gør det også i dag, men betydningen er mindre. Dog ikke så lille, at du bør undlade det, hvis det giver mening af inkludere det – men alligevel så lille, at du skal lade være, hvis det virker mærkeligt.

Giver det mening? Vi tager et eksempel for god ordens skyld:

Lad os forestille os, at du gerne vil have en hjemmeside, hvor du lejer cykler ud i Vejle. Dine nøgleord er naturligvis cykeludlejning og Vejle, og det vil derfor være oplagt med et domænenavn, der lyder www.cykeludlejningvejle.dk – desværre er det domæne ikke ledigt, så hvad gør du?

Du overvejer, om du ikke bare kan indsætte et par bindestreger. Du er nemlig så glad for lige præcis det navn. Så kommer dit domæne i stedet til at hedde www.cykel-udlejning-vejle.dk, og det er da også fint, er det ikke?

Jo, såmænd.

Det er bare ikke en optimal løsning. For det første bliver det irriterende for dig, at du altid skal huske at nævne de bindestreger, når du skal give potentielle kunder navnet på din hemmeside eller din mailadresse. For det andet risikerer du, at kunderne glemmer bindstregerne, og så ender de i stedet hos din konkurrent – og hvis de finder, hvad de søger, der, så er der ingen grund til at lede videre efter dig.

Kort og godt: Du skal ikke for alt i verden inkludere dine nøgleord i dit domænenavn. Du skal kun gøre det, hvis det giver mening.

 

Domæne ledighed og navnerelaterede domæner

Vi fortsætter med cykeludlejningsforretningen, og vi forestiller os, at domænet www.cykeludlejningvejle.dk rent faktisk var ledigt – og at du købte det. Juhuu.

Men faktisk lejer du også knallerter ud. Og en del af dine kunder kommer desuden fra oplandet – fx fra Bredballe, Børkop og Egtved. Giver det så mening i forhold til SEO, at du investerer i flere domæner; altså såkaldt navne- eller produktrelaterede domæner?

Både og. Det er ikke noget, vi anbefaler rent SEO-mæssigt, medmindre du har mange ressourcer til rådighed. Det kræver tid, penge og en stor mængde energi at drive en hjemmeside til tops på Googles resultatliste, og jo flere hjemmesider du har, jo flere ressourcer skal du bruge.

Men ser vi bort fra søgemaskineoptimeringen, så kan det være en god idé at købe relaterede domæner. Simpelthen fordi det er en effektiv metode til at sikre, at dine konkurrenter ikke køber dem.

Et domæne koster ca. 45 kr./året, og hvis du ikke har tænkt dig at bygge en hjemmeside på domænet, så behøver du ikke et webhotel. For 45 kr. om året per domæne kan du altså afskære dine konkurrenter fra at købe lige præcis de domæner, der læner sig allermest op af dit – og det kan i mange tilfælde være meget godt givet ud.

 

Æ, ø og å i dit domæne navn

I Danmark er vi de heldige ejere af æ, ø og å i vores alfabet, og mange af os har endda de respektive bogstaver som en del af vores for- eller efternavn. Og det er heller ikke usandsynligt, at du drømmer om et virksomhedsnavn, hvor et af bogstaverne indgår.

Spørgsmålet er så, om du skal købe et domæne med æ, ø eller å, eller om du skal vælge de internationale ae, oe og aa?

Vores holdning er helt klar; du skal selvfølgelig købe domænet med æ, ø eller å, men du skal ikke lade det være dit primære domæne. Du skal blot redirecte det til domænet med den internationale stavemåde.

Giver det mening?

Vi tager lige et eksempel for en sikkerheds skyld:

Du drømmer om et domæne, der hedder www.åndsvag.dk, og det er heldigvis ledigt, så du køber det. Problemet er bare, at du gerne vil have besøgende fra hele Europa og hey… der er mange, som ikke kan skrive å på deres tastatur. Derfor skal du naturligvis bruge www.aandsvag.dk som dit primære domæne, og så redirecter du blot åndsvag.dk dertil. På den måde kommer alle brugere ind på din hjemmeside, uanset om de skriver å eller aa i deres browser.

Men hov. Det har da ikke noget med SEO at gøre, har det? Jo, på sin vis; antallet af besøgende betyder naturligvis noget for Google. Samtidig vil stavemåden med aa gøre det lettere for dig at få links fra udlandet, og linkbuilding er trods alt også en vigtig del af din søgemaskineoptimering.

 

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Hvad er et domæne?

Kort fortalt er et domæne dit digitale navn udadtil. Det er det navn, brugeren skriver i sin browser, når vedkommende ønsker at besøge din hjemmeside.

Rent teknisk er et domæne en ”oversættelse” af din IP-adresse, der er opfundet for at det skulle være lettere at finde rundt på internettet. Det er nemlig de færreste, der kan huske en specifik IP-adresse.

 

Hvor mange domæner kan man have?

Til din hjemmeside har du som udgangspunkt kun brug for ét domæne, men det betyder ikke, at du ikke kan have flere. I princippet kan du have alle de domæner, du måtte ønske dig – det er bare ikke alle webhoteller, der tillader mere end ét domæne med dertilhørende hjemmeside per bruger.

 

Kan man have flere domæner på samme webhotel?

Det varierer fra webhotel til webhotel, om det er muligt at have flere domæner på én gang. Hos vores favoritter kan du have alle de domæner, du ønsker dig, og vi mener også, at det er den bedste løsning af have det hele samlet på ét sted – det gør teknikken en smule lettere.

 

Hvad kan man bruge et domæne til?

Grundlæggende kan du bruge dit domæne til to ting:

1) Du kan få din egen unikke mail-adresse baseret på dit domænenavn. På den måde bliver din mailkommunikation uafhængig af din telefon- og internetudbyder, ligesom du ikke skal bekymre dig om reklamefinansierede tjenester som Gmail, Yahoo og Hotmail.

2) Du kan oprette en hjemmeside, webshop eller blog, hvis du samtidig køber et webhotel.

 

Er dette domæne ledigt?

Har du fundet et specifikt domænenavn, du gerne vil undersøge, om du kan købe? Så kan du bruge en af de mange domænetestere, der findes på nettet. Det er en god idé at teste navnet, inden du bliver alt for glad for det, da mange .dk og .com-domæner allerede er optaget.

 

Hvad er DK-Hostmaster?

DK-Hostmaster administrerer de danske domæner med .dk-endelser, og det er derfor her, du bliver registreret, når du køber et domæne – også selvom du køber det hos en anden domæneregistrator.

 

Kan man få webhotel hos DK-Hostmaster?

Nej, DK-Hostmaster administrerer udelukkende domænerne, og du skal derfor finde et eksternt webhotel, når du skal have din hjemmeside online.

Hvis det er muligt, anbefaler vi altid, at du køber domæne og webhotel samme sted. Det gør de tekniske indstillinger en smule lettere.

 

Hvordan vælger jeg domænenavn?

Der er mange ting, du skal overveje, når du skal finde det rigtige domænenavn. Vi plejer at anbefale, at du tænker over:

  • længden på dit domænenavn
  • om bindestreger er en god idé
  • om æ, ø og å er en god idé
  • hvilken endelse der er bedst
  • om domænet er ledigt.

Det er mange ting at tage højde for, men hvis du gør det, kan du også være heldig at ende med det helt perfekte domænenavn.

 

Hvordan registrerer jeg et domæne?

Når du skal registrere et domæne, skal du finde en domæneregistrator. Her kan du købe (eller leje) dit domæne.

Det er forskelligt, om du betaler direkte til domæneregistratoren, eller om du får en faktura fra DK-Hostmaster, der administrerer alle .dk-domænerne.

 

Hvad koster domæne?

Prisen for et domæne varierer alt efter, om du skal have et .dk, .com eller et helt tredje af slagsen. De billigste domæneudbydere tilbyder .dk-domæner helt ned til 29 kr. for oprettelse, mens det koster ca. 45./året at være registreret som ejer af domænet hos DK-Hostmaster.

 

Billig domæne – hvorfor skal jeg betale mere hos en anden udbyder?

Nogle af de store webhoteller, der tilbyder shared hosting-løsninger, tilbyder også de billigste domænepriser. Det skyldes, at deres set-up som regel er noget anderledes end de webhoteller, der tilbyder cloud hosting eller dedikerede servere, som kræver mere personale, større servere og bedre faciliteter.

Så for at svare på spørgsmålet; du behøver ikke at betale mere hos en af de dyrere udbydere, hvis du ikke har brug for et stort webhotel. Men vi anbefaler altid, at du køber domæne og webhotel samme sted, så hvis du skal bruge en dedikeret server fra et dyrere webhotel, så bør du også købe dit domæne der, selvom oprettelsen er en smule dyrere.

 

Hvornår udløber et domæne?

Dit domæne skal fornyes hvert år, og hos langt de fleste webhoteller kan du vælge automatisk fornyelse.

Hvis du glemmer at forny domænet, udløber dine rettigheder til det, og det vil i så fald blive deaktiveret og ikke fungere rent teknisk. Sker det, har du mulighed for at aktivere det igen inden for 30 dage – alternativt sættes det frit til registrering igen.

 

Kan jeg flytte mit domæne?

Har du købt dit domæne ét sted, og dit webhotel et andet sted, og vil du nu gerne have samlet de to ting? Det er ikke noget problem. De fleste webhoteller kan hjælpe dig med at flytte dit domæne – vær dog opmærksom på, at nogle tager et gebyr for dette.

Vil du ikke flytte dit domæne, kan du også bare pege det over på dit webhotel – også selvom de ikke er registreret samme sted.

 

Skal jeg vælge .dk eller .com, når jeg køber domæne?

På verdensplan er der to populære endelser, når det kommer til domæner. Den internationale endelse .com står for mere end 50% af alle hjemmesider, mens landenes specifikke endelser er de næstmest populære.

I Danmark er det altså .dk og .com, der er mest anvendt, mens det er .se og .com i Sverige og så videre.

Om du skal vælge det ene eller det andet er helt op til dig. Ønsker du at have en international hjemmeside er .com oplagt, mens .dk er perfekt, hvis der er tale om en lokal firmaside eller en personlig, dansk blog.

 

Hvad er TLD?

TLD står for Top Level Domains og henviser til endelsen på et domæne. De mest populære domæner I Danmark er .com og .dk.

Traditionelt set var det kun de klassiske TLD’er som .com, .org, .info etc., der blev udviklet sammen med de specifikke landeendelser. Førstnævnte kaldes også gTLD (Generic Top Level Domain), mens sidstnævnte går under navnet ccTLD (Country Code Top Level Domain).

Med tiden er der dog kommet flere og flere TLD’er til, som er langt mere beskrivende end de foregående. Fx .bike, .shop, .photograpgy, .blue etc.

 

Må man bruge æ, ø og å i et domæne?

I dag er det muligt at bruge bogstaverne æ, ø og å i et domæne. Det er dog ikke noget, vi anbefaler, da det gør det sværere for udenlandske besøgende at komme ind på din hjemmeside, ligesom det kan begrænse antallet af sider, du kan få links fra.

Har du et firmanavn, hvor æ, ø eller å indgår, anbefaler vi, at du – når du skal vælge domæne – bruger de internationale betegnelser ae, oe og aa. Vil du sikre dig, at der ikke er andre, der køber domænet med dit originale firmanavn, kan du også købe det og redirecte det til det internationale domænenavn.

 

Hvor langt må mit domæne være?

Der er i princippet ingen grænser for, hvor langt dit domæne må være, men vi anbefaler, at du holder dig under 20 tegn. Årsagen er, at et langt domænenavn kan være svært at huske, ligesom der er større risiko for, at brugeren staver forkert og dermed ikke kommer ind på din side.

 

Må jeg bruge bindestreg i mit domænenavn?

Der er ikke noget i vejen for, at du bruger bindestreg i dit domænenavn, men vi anbefaler, at du lader være, hvis det er muligt. Særligt hvis det er, fordi der er en anden, der har købt det respektive domæne uden bindestreg – i så fald risikerer du nemlig, at dine besøgende ender hos konkurrenten, fordi de glemmer at skrive bindestregen, når de skal besøge dig.

 

Jeg kan ikke finde på et domæne navn – hvad skal jeg gøre?

Er du gået i stå i din søgen efter det helt rette domænenavn, fordi de alle sammen lader til at være optaget? Du er ikke den eneste, og heldigvis er der god hjælp at hente.

Først og fremmest kan du spørge venner, familie og bekendte, om de kan hjælpe dig med at brainstorme. Udefrakommende er ikke på samme måde låst fast på nogle bestemte navne, og det kan være, der kommer forslag, du ikke havde forestillet dig – men som er helt perfekte.

Dernæst kan du kigge på de forskellige muligheder for endelser. Måske er keramik.dk taget, men i virkeligheden er det måske også federe at hedder keramik.ninja?

Sidst men ikke mindst kan du prøve at google ”domain generator” eller ”domænegenerator” – her kan du få hjælp til forskellige sammensætninger af domænenavne ud fra nogle af de ord, du drømmer om at inddrage.

 

Domænet er optaget – hvad gør jeg?

Hvis dit drømmedomæne allerede er optaget, men du kan se, at det ikke er i brug, så har du to muligheder:

1) Hos DK-Hostmaster kan du se, hvem der er registreret som ejer af domænet. Med navn, telefonnummer og mailadresse noteret ned, kan du kontakte vedkommende og spørge, om du må købe det.

2) Hvis du ikke kan få lov at købe domænet, kan du skrive dig på en venteliste. Hvis det på et tidspunkt bliver ledigt, bliver du notificeret som den første, så du kan købe det, inden det bliver sat frit igen.

 

Skal jeg købe domæne og webhotel samme sted?

Der er ingen, der siger, at du absolut skal købe dit domæne og webhotel samme sted, men vi anbefaler det, når det er muligt. Det skyldes, at du slipper for at spekulere yderligere over teknikken, når du gør det på denne måde, da DNS-opsætningen sker automatisk, når du køber begge dele samme sted.

Der findes ikke 
dumme spørgsmål

Kontakt os

    Om os

    Hos ledigedomæner.dk er det vores mål at hjælpe danskerne til at blive klogere på domæner. Det er en teknisk verden, langt de færreste kender til, og det kan være svært at finde hoved og hale i den. Hvad er op, og hvad er ned?

    (c) 2021